به گزارش دریافتی از دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی ساداتینژاد با ابراز خرسندی از ارتباط خوب دفاتر نهاد با اساتید گفت: جامعه باید قدرشناس نخبگان باشد و جامعهای که قدر نخبگان خود را نداشته باشد جامعهای سعادتمند نخواهد بود.
وی بابیان اینکه نهاد رهبری در سال 1380دفاتر هماندیشی را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری تأسیس کرد، ابعاد فعالیت این دفاتر را از بعد کاربردی در ارتباط بین صنعت و دانشگاه که از اهمیت ویژهای برخوردار است و همچنین از بعد معرفتی و فرهنگی که کاربردی نیست، مهم توصیف کرد.
رییس مرکز هماندیشی استادان کشور در ادامه بابیان اینکه ما اساتید متخصص زیاد داریم و در هر استان یک دبیر هماندیشی که جلساتی را با اساتید تشکیل میدهد و نهادهای مرتبطی هم برای اجرای صورتجلسههای هماندیشی با ما همکاری میکنند، افزود این پتانسیلها فقط برای این است که باید در همه حوزهها برنامههای هماندیشی، همافزایی شود.
حجتالاسلام و المسلمین ساداتینژاد با بیان اینکه ما در دنیایی زندگی میکنیم که دنیای مدرنیته است افزود: اگر بخواهیم راه را گم نکنیم باید شناختمان نسبت به مدرنیته و مفهوم آن را بالا ببریم. مدرنیته یا تحولی که چند قرن از آغاز آن میگذرد مانند یک هشتپا و مثل بختک در زندگی ما سایه افکنده است و اگر ما حساسیت نداشته باشیم، هضم میشویم.
وی با اشاره به اینکه سهدوره سنتی(گذشته)، مدرنیته و دوره پستمدرن وجود دارد گفت: کشور ما در دوره مدرنیته قرار دارد و کشورهای پیشترفته و توسعهیافته در دوره پستمدرن قرار دارند. مدرنیته به آن شیوه سازماندهی زندگی که در اروپا در سده 17 و در آن منطقه اروپایی حاکم بود، گفته میشود که بعد از آن به سایر مناطق رسید.
این گزارش میافزاید حجتالاسلام ساداتینژاد تفاوت اصلی دنیای سنتی (قدیم) را با مدرنیته در وسائل، غایات و مفاهیم دانست و در ادامه جملهای از مارکس را پیرامون تغییر در اهداف و پیشفرضها نقل کرد. به گفته وی مارکس معتقد بود: فیلسوفان قدیم جهان را تفسیر کردند و فیلسوفان جدید باید به فکر تغییر آن باشند و میتوان تغییر در اهداف و پیشفرضها را جایگزین شدن مفهوم اعتراض بهجای قناعت و فربهشدن مفهوم حق در برابر تکلیف دانست.
رییس هماندیشی اساتید کشور مولفههای اجتنابناپذیر مدرنیته را از کتاب سنت و سکولاریسم به شش دسته اهمیت استدلال و نفی تعبد، بیاعتمادی به تاریخ، اینجایی و اکنونی اهمیت به نقد نه نسیه، فروشکنی و تزلزل مابعدالطبیعهها، جامع و گسترده و قدیم، قدرتزدایی از اشخاص، جداکردن مسائل خاص جغرافیایی و تاریخ ناشی از اوضاع و احوال فرهنگی خاص دین از ذات آن تقسیمبندی کرد.
حجتالاسلام ساداتینژاد در ادامه به چهار دیدگاه متفکران ایرانی در رویارویی با غرب و مدرنیته پرداخت، دیدگاه تقلیدگرایی از غرب به طور کامل در همه امور و غربپذیری مانند سید حسن تقیزاده ، دیدگاهی که معتقد است غرب یک کل بهم پیوسته است و امکان تفکیک وجود ندارد و باید نفی گردد، مانند احمد فردید (غربگریزی)، کسانی که معتقدند باید با غرب به طور کامل مبارزه کرد و از دستاوردهای آن استفاده نکرد مانند سنت گرایان (غربستیزی)، دیدگاه تفصیل و تفکیک بین وجوه مادی غرب با وجوه فرهنگی مانند سیدجمال (غربگزینی) که این دیدگاه بهترین دیدگاه است چون ما باید غربگزین باشیم، باید تفکیک کنیم و آنچه با ماهیت فرهنگی ما درست است آن را انجام دهیم.
سپس رییس مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور درباره چالشهای موجود ما در مواجهه با مدرنیته و جبران نقاط ضعف و تکیه بر نقاط قوت مطالبی را بیان کرد.
حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین متوسل مسوول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به ایام سوگواری ماه محرم و وقایع پس از عاشورا و سخن حضرت زینب (س) که «جز زیبایی چیزی ندیدم»، به معرفی کتابهایی نظیر حماسه حسینی، تحلیل وقایع عاشورا، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، حسین بن علی را بیشتر بشناسیم، درسی که حسین به انسانها آموخت و کتابهای ارزشمند دیگری که در این زمینه نوشته شده است پرداخت و تصریح کرد در این میان جای یک کتاب با عنوان زیباییها و زشتیهای عاشورا خالی است.
وی این ایام را زیباییآفرینی یاران کربلا و زشتیآفرینی بنیامیه دانست و افزود: صبر و استقامت، وفاداری و ولایتپذیری در کربلا بهویژه حضرت ابوالفضل (ع) و .... از زیباییهای کربلا و عاشوراست و کارهایی که بنیامیه در کربلا انجام دادند از زشتیهای آن است.
دکتر محمدعلی امراللهی دبیر هماندیشی اساتید دانشگاه یزد در ادامه گزارشی از برنامههای اجراشده در جلسات هماندیشی در دانشگاه یزد ارایه داد و افزود: ارتباط چهره به چهره اساتید از جمله اولویتهای اینگونه برنامههاست. دفتر هماندیشی اساتید سعی در دیدار بیشتر با استادان و استفاده از نقطه نظرها و پیشنهادهای آنان دارد.
وی تصریح کرد: دانشگاه یزد از پتانسیل خوبی برای ارتباطگیری استادان با بیرون و ستادهای استانی برخوردار است و از دیگر برنامههای دفتر هماندیشی ارتباط با حوزه که با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه است که در سال گذشته سه جلسه، تحت عنوان «سبکهای تدریس در حوزه و دانشگاه و آسیبهای آن» برگزار کرد. همچنین کارگاههای دانشافزایی که در طول سال بهویژه در ماه رمضان با عنوان «ضیافت اندیشه استادان» برگزار میشود، از جمله برنامههایی است که مورد استقبال اساتید قرار میگیرد.
شایان ذکر است حجتالاسلام ساداتینژاد در پایان به سوالات حاضران در نشست پاسخ داد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 22,نوامبر,2024